lördag 1 december 2007

Om att börja blogga

Bloggen har varit skapad i ett par veckor nu, och jag känner att det är dags att ta sig an den största utmaningen: första inlägget. För det är ju nu jag ska förklara tanken med bloggen. Lägga fram vem jag är och hur mitt liv ser ut i tillräckligt stor utsträckning för att kunna hänvisa till saker utan att behöva förklara de i detalj när jag skriver längre fram, och allt detta utan att vara tråkig och långdragen. Men här försöker vi.

Vad handlar då bloggen om? Jag skulle kunna enkelt citera underrubriken och hävda att den handlar om relationer ut över det vanliga, punkt. Men det vore både tråkigt och deprimerande icke-exakt. Jag skulle kunna påstå att den handlar om BDSM, eller sex, det skulle komma närmare sanningen och förmdligen fånga mångas intresse och andras fördömmande, men det vore en väldigt begränsande och hämmande defenition. Jag skulle också helt enkelt kunna säga att den handlar om mig och mitt liv, men förutom att det får den att låta vansinnigt tråkig (för vad är värre än alla "idag gjorde jag"-bloggar) så motsägs det av det faktum att jag både tänkt hålla min identitet så hemlig som möjligt och lägga mycket tid åt att studera andra och deras liv. En blandning av dessa olika alternativ är väl vad som kommer närmast min grundtanke, men vem vet vad det blir allteftersom skrivandet pågår.

Oavsett så kan en grundläggande presentation av vem som sitter vid tangenterna vara på sin plats. Som jag nämnt så är planen tillsvidare att förbli anonym. Fegt kan tyckas, men jag ser det som en möjlighet att kunna uttrycka mig fritt utan att behöva oroa mig för "vad folk ska säga", eller att familj och vänner ska ta del av information om mitt sätt att leva som jag inte tror att de är klara att hantera. C är iallafall initialen jag tänkt gå under, antingen permanent eller i väntan på ett bättre kodnamn. Jag är kvinna, är bosatt i en medelstor svensk stad. Jag pluggar och jobbar omvartannat, försöker motionera när jag kommer ihåg och lever på det stora hela ett extremt vardagligt liv. Det som är att betrakta som undantaget är att jag istället för att leva som singel eller i ett monogamt parförhållande har två mer eller mindre fasta partners. Att dessa relationer till stor del kretsar kring BDSM är även det att betrakta som "avvikande" från svensson-normen antar jag. Då dessa två fantastiska män mest troligt kommer dyka upp relativt frekvent i bloggandet så är min plan att kläcka lämpliga men ändå anonyma kodnamn även för dem, dock så har inspirationen låtit vänta på sig. Vidare om mig så är sex ett stort intresse, men inte primärt som aktivitet - även om det inte är någonting jag tackar nej till - utan främst som ämne, sett ur psykologiska och sociologiska perspektiv. En framtid som sexolog är inte helt främmande, även om drömmarna fortfarande drar åt alla möjliga håll.

Nu har klockan blivit sent och mitt första blogginlägg ganska lagom långt, så jag tror jag avrundar där för nu. Förhoppningsvis så kommer jag fortsätta med lite tankar om BDSM och dominans relativt snart.

Nervöst bloggdebuterande med förhållandevis nöjd
C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar